Ana Vipotnik: Naš vdih sporoča, kako se počutimo
Ana Vipotnik je uveljavljena in vsestransko ustvarjalna pevka na področju jazza, soula in ljudskih pesmi ter poezije. S skupino Fake Orchestra je nastopala po različnih odrih sveta. Pred petjem se je uspešno ukvarjala tudi z nastopi na odru v lutkovnih predstavah in se spoznavala s sodobnim plesom. Svoje umetniško delo je dopolnila z izobraževanjem MDH dihalne koordinacije, ki je pomembno orodje za vse, ki jim je glas način izražanja ali dela.
Po diplomi iz ruščine in sociologije kulture je tvoja ustvarjalna pot pripadala slovenskim in mednarodnim odrom. Kaj petje pomeni zate?
Petje je bilo zame že od malih nog najpomembnejša stvar, odkar pomnim, prepevam in vseeno je, ali je to na odru ali izven njega. To enostavno rada počnem! Še vedno!
Za vse, ki nastopajo na odru, za mikrofonom ali pred kamerami je glas osnovno orodje. S kakšnimi težavami si se srečevala v svoji pevski karieri?
V obdobjih intenzivnega nastopanja se glas lahko utrudi, pomanjkanje spanca doda svoje, če so koncerti zelo dolgi, si proti koncu glasovno utrujen. Poleg tega z leti ugotavljam, da je veliko nenatančnosti na področju učenja petja, ki seveda dodajo svoje pri težavah z glasom.
V čem si prepoznala bistveno prednost metode MDH dihalne koordinacije pred drugimi tehnikami?
Pristop MDH Breathing Coordination je v resnici zelo naravna metoda. Temelji na naravnih danostih človeškega telesa in jih poskuša uporabljati v vsem njihovem potencialu. Posebnost MDH Dihalne koordinacije je individualna obravnava posameznika; delo se prilagaja posamezniku in njegovi specifični situaciji. To znanje nas nauči veliko o našem dihalnem mehanizmu, pa tudi o vseh ostalih telesnih delih, ki nanj močno vplivajo. Poudarjen je pomen telesne osi in tega, da najbolje delujemo, kadar delujemo v skladu z originalnim designom. Eden najpomembnejših elementov MDH dihalne koordinacije pa je zagotovo velik pomen, ki ga pripisuje izdihu ter majhnemu in enakomernemu toku zraka. Ta je namreč najboljši prijatelj našega glasu.
Kako poteka šolanje za uporabo te metode?
Šolanje poteka v švicarski Lozani ter ameriškem Los Angelesu, možno je opravljati tri certificirane stopnje za tenerja MDH Dihalne koordinacije. Vsaka je sestavljena iz nekaj modulov, ko je treba biti fizično prisoten na eni od lokacij, saj šolanje poleg predavanj vsebuje veliko praktičnega dela in učenja procedur s stranko na masažni mizi. Temu sledi še pisanje teze in izpit.
V Sloveniji je na stotine vrtcev, osnovnih in srednjih šol - učiteljice in učitelji vsak dan uporabljajo svoj glas kot osnovo za učenje generacij. Kakšne so lahko posledice takšne obremenitve glasu?
Iz izkušenj, ki jih imam kot mama dveh otrok, ki sta se in se še vedno nahajata v teh institucijah, mislim, da je temu segmentu njihovega dela namenjeno veliko premalo pozornosti, zaradi česar se marsikdo v tem poklicu srečuje z glasovnimi težavami. Menim, da bi morali imeti že v času študija ti profili možnost kvalitetnega šolanja glasu, saj je, kot praviš, to njihovo osnovno delovno orodje.
V slovenščini imamo rek “glas in stas”, torej telo in zvok, na kakšen način ju povezuje MDH dihalna koordinacija?
Glas in telo sta tesno povezana. Telo je v svoji idealni različici najboljša možna podpora glasu. Vse nepravilnosti v telesni drži, vse tenzije v različnih mišičnih skupinah vplivajo na kvaliteto tvorjenja glasu. Prav tako seveda vpliva nanj individualen vzorec dihanja. Pa seveda vsa stresna psihična stanja, ko nevede začnemo dihati neoptimalno in s tem stresni odziv telesa le še poglabljamo. Ampak na vse zgoraj omenjeno se lahko vpliva in z nekaj truda, pozornosti in zavezanosti se marsikaj lahko spremeni.
Kaj lahko učiteljica, ki bi rada poskrbela za svoje glasilke, pričakuje od metode MDH?
Na srečanje v studio za dihalno koordinacijo naj pride v udobnih športnih/joga obleki. Tam delo poteka na masažni mizi, kjer pregledamo stanje telesa in v telesu iščemo dodaten prostor, ter spodbujamo različne mišične skupine, da nekoliko popustijo ali pridobijo svojo polno dolžino, kar vodi v njihovo uravnovešeno delovanje. Stranka izve veliko o svojem dihalnem mehanizmu in o vseh pomembnih dejavnikih, ki vplivajo nanj, obenem optimiziramo vzorec dihanja. Pri ljudeh, ki veliko uporabljajo glas, je ena najpomembnejših vaj učenje uporabe majhnega in enakomernega toka zraka, razumevanje pojma podpora ali appoggio (za pevce) ter razumevanje delovanja naših resonančnih prostorov. Nekatere vaje lahko stranka izvaja tudi doma
Kaj pa profesionalni napovedovalec na radiu?
Pri njem je postopek enak zgornjemu - z nekaj več poudarka na treningu vdihov, za katere imamo na voljo zelo malo časa - vedno pa nagovarjamo specifične potrebe posameznika in se ukvarjamo s specifiko posameznega telesa.
Je metoda MDH primerna tudi za govorne napake?
Trenerji z drugo stopnjo opravljenega šolanja MDH dihalne koordinacije so usposobljeni za delo s patologijami, kar najpogosteje zajema delo s poškodbami glasu ter komplementarno pomoč različnim pljučnim bolnikom (kopb, emfizem). V Sloveniji je to moja kolegica Barbara Camille Tanze, ki ima svoj studio v Cerknici, ter Paolo Tanze, ki dela tudi v Sežani. Kadar pa so govorne napake posledica psihičnega stresa, je dobrodošla pomoč dihalne koordinacije, saj le ta z dihalnimi tehnikami vpliva na umirjanje živčnega sistema ter s tem pomaga pri premagovanju različnih anksioznosti.
Kako se je tvoj način petja spremenil s spoznavanjem metode MDH?
Predvsem opažam, da se mi glas ne utrudi, kot posledica majhnega in enakomernega toka zraka, izdihi so daljši, na srečo sem se znebila sunkovitih in glasnih vdihov, ki so lahko tako moteči na posnetkih, ter celotno telo v resnici spravljajo v stres - tak vdih sporoča telesu, naj se pripravi na beg ali boj. Ker zrak potuje počasneje skozi resonančne prostore, se je povečala tudi resonanca glasu, se pa še vedno veselim vsega znanja in izboljšav, ki so mi na voljo, saj sem neke vrste večna učenka.
Klik na Zelena trgovina, je podpora neodvisnemu mediju. Hvala.